Museum worstelt met oor

SCHOOLMUSICAL: WAAR IS VINCENT?

Museum worstelt met oor

Annette Embrechts, Amsterdam – Het Van Gogh Museum brengt een schoolmusical voor achtstegroepers over Vincent van Gogh. Het oor en de zelfmoord komen ter sprake, maar worden niet uitgebeeld.

Kun je een schilder die zijn oor afsnijdt tot onderwerp maken van een achtstegroepersmusical? En wat doe je dan met zijn noodlottige zelfmoord? Een schot door je buik is geen fijn eind voor een schoolmusical waarmee leerlingen afscheid nemen van hun basisschool. Het Van Gogh Museum in Amsterdam heeft even geworsteld met ‘de kwestie rond het oor en de zelfmoord’, toen het besloot een schoolmusical over de getroebleerde schilder in de markt te zetten.

Volgens projectleider René van Blerk is het Van Gogh Museum het eerste museum in Nederland dat zich begeeft op de markt van einduitvoeringen door achtstegroepers. Vorig jaar schreef Marco Borsato voor War Child de schoolmusical Voor kids gaat de zon op, die inmiddels door 2.400 scholen is opgevoerd. Eind januari komt Waar is Vincent? uit.

Traditiegetrouw nemen veel leerlingen in Nederland met een musicalopvoering afscheid van hun basisschool – repetities starten vaak na de Citotoets begin februari. Niet ieder script leent zich ervoor: er moeten veel rollen te verdelen zijn, de saamhorigheid dient te worden benadrukt, alsook het afscheid versus een nieuw begin.

Hoe past daar een zwaarmoedige schilder in die pas na zijn zelfverkozen dood succesvol werd?

Het museum vroeg componist en liedjesschrijver Majel Lustenhouwer (voormalig dirigent van Kinderen voor Kinderen) de musical Waar is Vincent? te ontwikkelen, samen met tekstschrijfster Hannie Buenen en educatiespecialist Patsboem!.

Lustenhouwer: ‘Een achtstegroepersmusical moet een feestje zijn; je gaat niet in mineur het podium af. We hebben dit opgevangen door de klas zelf de hoofdrol te geven, met als centraal figuur leerling Vincent – niet toevallig een geplaagde outsider met creatief talent. Vincent raakt spoorloos en de klas gaat hem zoeken. Dan blijkt de jongen het levenspad te volgen van zijn grote idool: Vincent van Gogh. Zo komen ze langs Nuenen, Parijs, Arles en Saint-Rémy-de-Provence. Ze ontmoeten Paul Gauguin en de Aardappeleters. Dat komt ook allemaal terug in de liedjes. De meester heet niet toevallig Theo. Er worden brieven geschreven maar ook sms’jes en tweets. Ze vinden Vincent in Zuid- Frankrijk en de musical eindigt met een grote tentoonstelling vol zelfportretten.’

Het museum levert een usb-stick met reproducties van Van Goghs beroemdste schilderijen voor achtergrondprojecties op digiborden of filmschermen. Leerlingen kunnen ook zelf aan de slag tijdens handarbeid, bijvoorbeeld met zelfportretten. Kunsthistoricus René van Blerk, van het Van Gogh Museum, stond jarenlang zelf voor groep 8.

‘We bieden een compleet pakket; er zit muziek, taal en schilderkunst in, maar ook aardrijkskunde en een lesje Frans. Er is een leuk lied over de kleuren in die taal. En als een school wil, kunnen ook jongerejaars zich met lesmateriaal voorbereiden op een bezoek aan de schoolmusical.’

Ter geruststelling: het oor en de zelfmoord komen zeker ter sprake, maar worden niet uitgebeeld. Lustenhouwer: ‘De eindboodschap luidt: respecteer elkaar en gebruik je talent.’

Download Volkskrantpagina in pdf

Add your comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *